Scientologikirken leier inn journalister for å etterforske avis

Fra Wikinytt
Hopp til: navigasjon, søk

Målform: Bokmål - Dato: 23. februar 2010 - Oppdater siden - Rediger artikkelen - Flere nyheter

Et scientologisenter på Hollywood Boulevard

USA: Scientologikirken har leid inn flere reportere for å etterforske en kritisk avis.

St. Petersburg Times har lenge etterforsket og dokumentert Scientologikirkens foretakelser, og har av den grunn blitt forfulgt i stor grad av kirken. Kirken går nå hardt til verks for å grave frem skitt på avisen.

Tre godt kjente journalister, en vinner av en Pulitzerpris, en tidligere produsent i TV-programmet 60 Minutes, og tidligere direktør av Investigative Reporters and Editors blir betalt for å skrive om St. Petersburg Times.

Ifølge Scientologikirkens talsperson, Tommy Davis, bestilte kirken rapporten fordi de ville få en uavhengig persons synspunkt på St. Petersburg Times. Davis, som ikke ville nevne hvor mye etterforskerene ble betalt, sa at rapporten var veldig kritisk ovenfor Times sine artikler om Scientologikirken.

Journalistene som ble ansatt var Russell Carollo, pulitzervinner for en serie artikler om medisinsk feilbehandling i den amerikanske hæren og Christopher Szechenyi, en Emmyvinner som har jobbet som produsent i TV og for Boston Globe. Da de ble spurt om hvorfor de påtok seg jobben, sa de at de kun så på det som en jobb, på samme måte som enhver jobb de har fått av andre organisasjoner opp gjennom tidene.

Det er uvisst om rapporten kommer til å bli offentliggjort.

Relaterte artikler[rediger]

Wikipedia
Wikipedia har en artikkel om Scientologikirken.




Kilder[rediger]